11 juli 2022

Onderstaande heb ik geplaatst op onze facebooksite!

Gelukkig hebben we weer de mogelijkheid om naar Polen af te reizen en dat doen we met veel liefde!

Weer een bericht van ons! Rick is samen met zijn broer Roy naar Lublin, Polen vertrokken om weer spullen te brengen.

Met dank aan ;

de breiclubs die ons ondersteunen,

ZorgAccent - Saai in de zorg? Dacht 't niet voor de medische spullen die we daar niet meer gebruiken en daar heel erg nodig zijn,

Stichting OPA in Hardenberg die ons geld doneert,

Alle lieve vrienden die ons helpen met sorteren,

Stowarzyszenie "Pierwsza szansa" die onze spullen weer gaan onderverdelen in Lublin en Oekraine, waar nog steeds Poolse mensen wonen die daar sinds de vlucht in de 2e wereldoorlog naartoe zijn gegaan. Zij hebben de spullen, nu door de oorlog, helemaal hard nodig..

We zijn ontzettend dankbaar dat we dit met jullie allemaal kunnen doen, daarvoor dank!

En ook worden we gedragen door onze God, die ons kracht geeft om dit te doen!

Juni 2021

Gistermiddag mocht ik langs komen bij de Granny's, een breiclub uit Hardenberg voor ouderen. In de corona tijd hebben ze flink gebreid en gehaakt met als resultaat kleertjes, mutsen en plaids. Ik werd er stil van! De 2e foto is gemaakt bij de Granny's, die breien nu nog in het oude gebouw van de Rabobank in Hardenberg en de eerste foto is het resultaat van wat ik mee kreeg! We zijn hier super blij mee!

Februari 2020
Inmiddels zijn we verhuisd en kunnen er weer spullen gebracht worden voor de stichting! We zouden graag kleren willen voor alle kinderleeftijden, dekbedden, overtrekken en hoeslakens 1 persoons.

Februari 2020

Afgelopen week ben ik (Karin) in Polen geweest. Met de groep van daar, stowarzyszenie "pierwsa szansa", ben ik een weekend naar Oekraïne geweest, om precies te zijn de plaats Maniewicze. Een erg arm dorp waar veel Polen in de oorlog naartoe zijn gevlucht. Deze mensen bezitten een huis en meestal niet meer dan dat. De Poolse stichting had voor de bewoners van dit dorp veel eten en kleding ingeslagen. Zelf had ik o.a. kleding en gebreide spullen meegenomen. We verbleven bij de priester aldaar. Deze priester is daar gaan wonen om deze mensen te helpen en geestelijk te ondersteunen. Het was een heel bijzondere en indrukwekkend weekend. Na aankomst hebben we de spullen die we hadden meegenomen uitgepakt en uitgestald in de kamer van de priester.
In het dorp was verteld dat ze konden komen op de zaterdag. Dat werd dan ook gedaan. Mensen kwamen lopend naar het huis. Sommige moesten er ver voor lopen. De wegen zijn erg slecht daar. Er werden ook tassen klaargemaakt om weg te brengen naar sommige gezinnen. Hartverscheurend om te zien..
Op de foto's zien jullie Lena met haar twee kinderen. Lena woonde in Rusland. Na het overlijden van haar man, mocht ze van haar schoonfamilie er niet langer wonen. Zij is naar Oekraine gegaan omdat daar haar familie woont. Nu woont ze in een huis. Dit huis is opgedeeld in 3 delen. Voorin woont haar broer met gezin. In het midden haar vader. En in een kamertje achteraf woont Lena. Zij heeft een slaapkamer waarin 2 bedden staan. Lena slaapt bij haar zoon in bed. Daarnaast heeft ze een ruimte waarin haar keuken staat. Erg klein. Ook heeft ze een toilet. Deze staat achter een gordijn in de keuken. Lena werkt fulltime als postbode en verdient per maand 50 euro. Zij is blij dat ze brood op tafel kan zetten. Voor vlees heeft zij geen geld. Binnenkort wordt haar oudste zoon 4 jaar. Hij kan niet naar school omdat ze er geen geld voor heeft.
Nu hebben we als stichting toegezegd dat we haar gaan helpen. Wij willen graag dat de jongens naar school toe kunnen om zich te ontwikkelen. Hiermee is zij erg blij! Wij zullen jullie op de hoogte houden van Lena en haar gezin.
Ook kwamen we bij een oude dame. Zij woont alleen in een heel oud huis. Zij haalt water uit een waterput. Ik had een plaid voor haar meegenomen. Zij was er erg blij mee!

13 november 2019
We willen jullie vragen om te wachten met het brengen van spullen. Wij gaan binnenkort verhuizen. We laten jullie weten wanneer jullie het weer kunnen brengen.

November 2019

Rick is met zijn broer naar Lublin geweest afgelopen weekend. Ze mochten een bus mee van Moerwijk. Deze was groot zodat ze veel mee konden nemen! Het pleeggezin was erg onder de indruk en was erg blij met de spullen!
De oma van het gezin woont in een verpleeghuis en het is daar erg kleurloos. Olga is met een doos gebreide sjaals en mutsen naar het verpleeghuis gegaan en heeft daar uitgedeeld. De verpleging was erg onder de indruk dat er in nederland zoveel moois gemaakt wordt! Zij vertelden dat veel van deze mensen niets hebben. Zo fijn dat ze nu een muts en sjaal kregen! Vele hebben dit niet! Bedankt iedereen!

Juli 2019 Rommelmarkt Clemmestraat Mariënberg

We hebben op de rommelerie van de Clemmestraat in Marienberg gestaan. Heel bijzonder! We hadden een donatiepot neergezet en zelfs de jeugd stopte er nog hun laatste 50 cent in. Zo lief! Uiteindelijk 157 euro opgehaald!
Wij zijn bezig met een logopedisch spectrum in Polen om daarmee te overleggen hoe we nog meer kinderen kunnen helpen. Dit wordt vervolgd!

Juni 2019

Na 2 dagen reizen kwamen we aan in Lublin. Onze bus mochten we parkeren bij een kennis van ons midden in het centrum waar de bus achter gesloten deuren stond. Een veilig gevoel gaf het ons! Zaterdagmorgen werden we om 10.00 u verwacht bij het pleeggezin. Zij waren blij ons te zien en wilden weten hoe het met de tweeling gaat. Hen foto's laten zien en na de koffie met heerlijke cake gingen we de bus leeg halen. Daarna was het tijd voor het middageten. Toen dat op was, werd de bus weer voor een deel gevuld om te brengen naar een arm gezin. Erg indrukwekkend allemaal. Het was een uur rijden. De laatste paar kilometer gingen we over zandpaden, dwars door het bos. En toen kwamen we aan bij het huisje. Er liepen 6 paarden rond, een hond en heel veel katten. Er wonen een vrouw met haar 2 dochters. Het huisje heeft een voordeur die niet dicht kan. Binnen wordt gestookt op kolen. De badkamer is vorig jaar aangepakt. Ze had namelijk de wc buiten. Nu heeft ze een douchecabine en een wc. Het huis was een grote puinhoop. De vrouw was zwaar depressief en kon daardoor de boel niet goed onderhouden. Wij hebben aangeboden om iets te doen. We mochten de kamer van de 2 meiden doen. Overigens, moeder sliep op dezelfde kamer op de grond! We hebben de kamer schoongeveegd en gedweild en de bedden verschoond. We hadden schone dekbedden en overtrekken meegenomen dus dat hebben we erop gedaan. We kregen na een paar dagen te horen via Olga, onze contactpersoon, dat de kinderen heerlijk hadden geslapen!
Bij het pleeggezin zijn op dit moment 4 kinderen. 2 meisjes en 2 jongens. We hadden stroopwafels meegenomen. Deze waren erg in trek bij iedereen! Dit is Nathan. Hij is 5 jaar en heeft ook FAS.

Leenbus Autobedrijf Juurlink Hardenberg

We kregen van Autobedrijf Juurlink een bus te leen om naar Polen te gaan. Daar zijn we ontzettend blij mee want daarmee kunnen we heel veel spullen meenemen!

Actie tienerdienst Mariënberg/Beerzerveld

De tienerdienst van Mariënberg/Beerzerveld heeft bloemen en koeken voor ons verkocht en collecte gehouden. We kregen een bedrag van 900 euro waar we erg blij mee zijn! En daarnaast van de activiteitencommissie 100 euro!

11 juni 2019

Ik ben naar de breiclub geweest in Hardenberg. Ze zitten in het oude pand van de Rabobank en breien elke dinsdagmiddag. Ik mocht uitleg geven over de stichting. Wij krijgen van hen mooie gebreide kleding en dekens!

Fysiotherapie Amalia

Het pleeggezin heeft een meisje in huis en zij heeft FAS. Daarnaast staat haar voetje scheef en hiervoor heeft ze fysiotherapie nodig. De kosten voor 20 behandelingen zijn ongeveer € 500,- (2000 zloty). Wij willen haar graag helpen en daarom hebben wij als Stichting Michal de fysiotherapie voor 2019 gefinancierd. Tijdens de bezoeken hebben we kunnen zien dat Amalia veel profijt heeft gehad van de fysiotherapie en dat ze nu met sprongen vooruit gaat. De fysiotherapie is erop gericht dat ze haar been goed leert te gebruiken en uiteindelijk zelfstandig kan lopen.

Sponsors gezocht!

Lieve allemaal, uit Lublin kwam de vraag of wij een vakantie willen sponsoren voor de kinderen in de zomer. En ook kregen we het heftige verhaal te horen van een stel die twee gehandicapte kinderen heeft gekregen en die hulp nodig hebben om een huis te renoveren. Wij hebben al een mooi bedrag van jullie gekregen maar we zoeken meer sponsors. Wie kan ons helpen?

Maart 2019

We kregen te horen dat de spullen die wij in November naar Polen hadden gebracht, deels de grens niet over gekomen was. Ze deden erg moeilijk daar. Toch heeft de stichting van Olga doorgezet en nu is de rest er naar toe gebracht! Daar zijn we erg dankbaar voor!

Sorteren kleding en speelgoed

Vele handen maken licht werk! Dankbaar voor zoveel mensen die me willen helpen met het sorteren van de spullen! We zijn onder de indruk hoeveel we krijgen. Voor nu hebben we gezegd dat we een stop zetten op het verzamelen van spullen omdat de opslag vol is. We zullen eerst weer moeten vertrekken naar Polen om weer opnieuw te kunnen verzamelen.

Nieuwe alinea

Gistermiddag kwam ik bij de Granny's, de breiclub uit Hardenberg. In de corona tijd hebben ze flink gebreid en gehaakt met als resultaat kleertjes, mutsen en plaids. Ik werd er stil van! De bovenste foto is gemaakt bij de Granny's, die breien nu nog in het oude gebouw van de rabobank en de tweede is het resultaat van wat ik mee kreeg!

Juni 2021

Al een jaar niets van ons laten horen. Wat een vervelende tijd, die corona tijd! Maar we hebben eindelijk groen licht om weer af te reizen naar Polen! We gaan 23 juli en zijn van plan flink wat mee te nemen. Als jullie nog spullen hebben, breng gerust langs! Graag voor 5 juli. Dan wil ik graag weer sorteren gaan zodat alles klaar staat om mee te nemen. Als je zin hebt om te helpen, stuur een mailtje, bel Karin of doe een bericht via onze facebook pagina. We hebben er weer zin in!

23 November 2018

We hebben een mooi bedrag gekregen voor stichting Michal van Stichting OPA. Deze is gevestigd in Hardenberg. We zijn erg blij met het bedrag!

Naar Lublin geweest
November 2018

Rick is met zijn broer naar Lublin gereden, in een bus (bedankt familie Noeverman voor het lenen van de bus!). Na een lange tocht met files kwamen ze na 16 uur aan. De volgende dag gingen ze naar de familie Guziak. Zij hebben zelf een stichting, Stowarzyszenie "pierwsza szansa"
Deze stichting helpen ook gezinnen die arm zijn. Zij bieden onder andere een zomervakantie aan voor arme kinderen. Zij zijn ook druk met sponsoren. Zie ook hun facebookpagina of website.
Dit keer hadden ze de vraag of wij kinderkleding, speelgoed en beddengoed wilden brengen voor de gezinnen in Oekraine die in de tweede wereldoorlog zijn verhuisd daar naar toe. Dat wilden we natuurlijk! We hadden een oproep gezet of facebook en daar kregen we zoveel reacties op! Dank jullie wel hiervoor!

Rick en Leon werden hartelijk welkom geheten en de pleegmoeder, Ewa, had typische poolse gerechten voor ze gemaakt. Vervolgens konden ze de dozen in hun schuur zetten. Wat waren ze er blij mee! Olga, de dochter, steekt veel vrije tijd voor deze stichting.
Rick en Leon vermaakten zich die dag nog in Lublin, wat een mooie stad met oude gebouwen. Ook zijn ze naar Majdanek geweest. Dit is een concentratiekamp uit de tweede wereldoorlog. Dit was erg indrukwekkend!

Szczecin Juni 2018
We hebben de zakken met kleding afgeleverd bij het pleeggezin van Sylwia en Pjotr, waar Michal gewoond heeft. Zij waren erg blij met de kleding! Ze delen het uit in hun omgeving aan de pleeggezinnen die het nodig hebben.

Aanstaande dinsdag 31 juli vertrekken we met 24 zakken kleding naar Szczecin en brengen dit naar het pleeggezin van Michal. Zij deelt het vervolgens weer uit aan andere gezinnen.